Högtryck i Lofoten

”Jag har svårt att komma till rätta med min fascination för Lofoten......I hög grad beror den på landskapet.” Man kan förstå Per Olof Sundmans huvudbry i boken ' Lofotensommar ' från 1973. Naturen är grandios, man nästan kreverar av hänförelse om vädret är snällt. Men kedjan av öar rakt ut i Nordatlanten tar emot många stormar. När vi reser hit under sista veckan i maj i år är gudarna på bästa humör. Tur är fotografens moder.

 

 

Tillsammans med Björn Esping börjar sejouren med en titt på Norges ”nasionalfjell”, som Stetind har utnämnts till. Sedd från väster är fjället en väldig klippnål som rusar rakt upp i himlen, 1392 meter i ett enda ofattbart svep från fjorden. Den avhuggna toppen ser ut som en liten platå. Hällarna stiger lodrätt dit, hårda som betongfasader på en skyskrapa av kolossalt format. Fjället liknar snarare en hög och smäcker stubbe med bark av flagnande granit. Man fattar inte att geologiska krafter kunnat avla något som detta, och vi avundas Norge som begåvats med sin mirakulösa natur. Ge oss tillbaka Unionen! Stetind kan ju lika gärna vara hela Skandinaviens nationalfjäll!

 

 

Rätt genom ”nasionalfjellet” Stetind har man sprängt en tunnel för bilvägen till Kjöpsvik!

 

 

Färjan tar oss över Ofotenfjorden till det egentliga Lofoten och första stoppet blir vid Raftsundet där Hurtigrutten passerar. Fartygen slinker in i den hypersmala Trollfjorden, till passagerarnas stora begeistring. Trollfjorden är som Stetind, en ofattbar uppenbarelse, men av omvända skäl. Vi ser ett djupt schakt rakt in i det mäktiga massivet Trolltindan. På botten har en smal och förvånande kort vattenkanal trängt in mellan tusenmeter meter höga fjällväggar. 

 

 

 

Trollfjorden.

 

Nu är högtrycket stadigt parkerat. Vi får dag efter dag utan ett cumulus på himlen. Den sedvanliga ambivalensen bubblar upp. Som fotograf tycker man om moln och intressanta ljusflöden, växlande väder helt enkelt. Som utforskare på fjärran platser vill man hellre ha ihållande solsken som släpper fram härligheten. Min lycka är att antingen det ena eller andra jaget kan bli tillfredsställt, om inte regnet vräker ned dagar i sträck. Det kan det göra i Lofoten. Då blir man sur. Första gången jag var här blåste tältet sönder första natten. Vi hade nått längst ut i ökedjan och befann oss i byn Å. Dagen efter blev det omedelbar reträtt med båt till Narvik, över svallvågor som fick loungen att gurgla av sjösjuka människor.

 

Inte långt från Svolver, vid berget Vågakallen, slår vi läger och får närkontakt med topografin som bygger upp detta sällsynt taggiga land. Vågakallen har blivit ett klättereldorado och vi ser hugade alpinister tåga iväg med allt pick och pack som krävs för ett nappatag. Vi har också en försvarlig utrustning att kånka på, om vi har lust. I bilen finns hela batteriet av objektiv, från vidaste vidvinkel till längsta telet. Man vill ju inte missa något som klyschan säger – fotografer emellan.

 

 

Vågakallen.

 

När vi någon dag senare vandrar till Kvalvika på Moskkenesøy är dock begränsat med kameraprylar nedstoppade i ryggsäcken. Vi följer stigen över ett lågt pass. På andra sidan ligger Kvalvika – Lofotens undangömda pärla. Här skimrar en bred och invallad drömplaya, drygt en kilometer lång. I södra änden stoppas den av ett 600 meter högt och svart berg med foten i havet, Kjerringa. I norra änden doppar ett lika brant och högt berg sin tå i vattnet, Ryten. Innanför den lejongula sandstranden höjer sig ännu en bergsrygg till en hög mur, och utanför brädden syns den blånande havshorisonten i panoramat mellan de två inramande bergen. Bergens slänter har försommargröna gräsmattor som fåren betar, turkosa Atlantdyningar brusar mot sanden, och det är folktomt, sånär som på några få andra vandrare som försvinner efter ett tag. Denna extremt natursköna plats ligger isolerat och svåråtkomligt, och känns just därför som ett paradis på hög latitud. Ett svalt paradis som man bara måste älska.

 

 
Mot Kvalvika

 

 

 

Kvalvika på kvällen.

 

 

 Kvalvika i gryningen.

 

 

 

Ryten.

 

 

 Stigen från Kvalvika.

 

 

 

 Strandbäck vid Kvalvika.

 

 

 
 
 
 Strandstenar vid Kvalvika.

 

 

Vid Å inträffar resans highlight. Vi tältar utanför byn, inte långt från platsen där stormen drog in för längesedan. Några flortunna slöjmoln har dämpat ljuset något, vilket ger nya motiv. På andra sidan en djupt inskuren vik mellan klipporna, häckar en koloni tretåiga måsar, krykjor. Halva elva på kvällen ser jag något mörkt på vattenytan nedanför. I kikaren framskymtar en späckhuggare, nej det är en flock på fyra som följer klippstranden in i viken. Kolsvarta triangulära fenor klyver vattnet, utblåset ljuder som pustar och materialiseras som ånga, den vita buken visar sig när en tung kropp rullar runt. Djuren simmar lojt vilket gör måsarna tossiga, och även oss. I upphetsning rusar jag efter längsta teleobjektivet som snabbt placeras på det redan uppställda stativet. Ljuset är svagt, det får bli vad det blir. Under ett par minuter sveper späckhuggarna förbi inom synhåll, som närmast på knappt hundra meters håll. Sedan försvinner de bakom klippan och ut på vidare vatten.

 

 

 Späckhuggare.

 

 

 

 

Tretåig mås.

 

 

Vilken naturupplevelse! Föreställningen går inte att jämföra med en valsafari i gummibåt till halvt garanterade uppehållsplatser för späckhuggare. Det vi sett är oändligt mycket starkare än en naturfilm med förstummande bilder. Vad vi upplevt är ett otvunget möte med fantastiska djur som är ute på sitt eget vardagliga uppdrag. Späckhuggarna bevisade att de faktiskt existerar i dessa hav och att de lever ett naturligt liv präglat av födosök, förflyttningar och lek. Även om det inte blev någon pangbild var observationen oförglömlig. Späckhuggare, spontant, off-season, på nära håll och från fasta land. Huj!

 

 

Från Reinebringen mot Reine.

 

 

 

Storskiva vid Buneset.

 

 

 

Strandskata vid Buneset.

 

 

 

Helvetstinden vid Buneset.

 

Ett dygn senare är det dags för nästa höjdpunkt i ordets bokstavliga bemärkelse. Reinebringen lockar till kvällsbestigning. Stigen upp är tvärbrant, bitvis försedd med rep att hålla i, inget för personer med anlag för svindel. Fyrahundrafemti meter rakt i fallinjen till Lofotens bästa utsiktspunkt, som det står i turistreklamen. På bergskammen blir det flygperspektiv. Rakt under fötterna ligger Reine som ett litet Venedig, med följsam bebyggelse på öar och längs stränderna. Längre bort skär Kjerkfjorden ut sin bassäng i den flikiga ön Moskenesøy. Fjorden omringas av ett uppsprucket bergslandskap som tillhör de djärvare på jorden. Vittringen har arbetat hårt i dessa trakter, inlandsisen också. Man baxnar av åsynen. Större delen av Moskenesøy planeras bli en ny norsk nationalpark, och det kan man förstå. Bebyggelse, byar och vägar finns bara längs öns östra havskant. I det inre har bergen varit ett orubbligt hinder som försvarat naturen mot intrång. En av de mest intressanta aspekterna på Lofoten är just detta, att kulturbygd och rå vildmark gränsar till varandra.

 

 

Heimø från Værøy.

 

 

 
 

Stranden vid Værøy.

 

Sista dagarna tillbringar vi på Værøy ännu längre ut i Atlanten. Där har naturen lugnat ned sig och bergen är lägre. Men även här kan man vandra och se på fågelkolonier. Och vi passar på att titta in i en fiskfabrik, eller vad anläggningar ska kallas där man tar hand om all fisk som fångas i dessa farvatten. Lofotens kultur och fisketradition är också värd en resa. Framförallt den saken fascinerade Per Olof Sundman. ”Men jag skulle inte kunna skriva en bok enbart om ett landskap”, skrev han. På Lofoten har natur och kultur ett extra högtidligt möte.


Kommentarer
Postat av: Ulf Arvidsson

Makalösa bilder från en otrolig plats! Brukar själv vara lite skeptisk och försiktig med att blanda färg och svartvita bilder i samma blogginlägg, men här känns det helt rätt för de bilderna du valt att göra svartvita. En sak som jag hajar till för (om det nu är rätt ordval) är att du i flera bilder har bergstoppar som nästan tangerar övre kanten av bildytan, t.ex. bilden "Ryten" och "Helvetstinden vid Buneset", medan du i andra bilder har betydligt mer luft ovanför toppen. Vissa fotografer "predikar" att det måste finns luft i kanterna. Har du kommentarer kring detta och dina olika val i de ovan visade bilderna?
/Ulf

Svar: Tack Ulf för en relevant kommentar. Min inställning till svartvitt och färg har alltid varit chosefri. Har aldrig delat den synen att det ena eller andra mediet är finare eller bättre. Vissa motiv gör sig bättre i färg ( de med starka färginslag eller intressanta ljusstämningar i många färgvalörer), medan andra gör sig bättre i svartvitt (som många portrrätt, de med intressanta former eller hårt ljus för att generalisera). För länge sedan hade jag två kameor en för färg och en för svartvitt, när mellanformatet tog över var det en kasset för vardera filmen, numera behöver man bara en kamera för att avbilda motiven och sedan kan man efteråt bestämma sig för att om det ska bli svartvitt eller färg. En alldeles otrolig fördel med digitalfotografin. Puritaner av gamla släktet hävdar att (med snegling åt A Adams) att man ska bestämma sig när man tar bilden, färg eller svartvitt. Kanske menar man att det förhöjer trovärdigheten, gör fotografens bildseende mer intressant, eller vad vet jag. Till det kan jag bara säga att ingen som betraktar en bild vet vad som egentligen försiggick i fotografens skalle, man ser bara det man ser i bilden (möjligen kan man addera upplevelsevärden om man vet hur fotografen arbetade). Jag tycker dessa synpunkter är ointressanta. Om ett motiv passar mig för svartvitt, så gör jag bilden så, och om jag bestämmer mig hemma vid bildskärmen eller ute i bushen så låter jag betraktaren fundera över, om de ids. En erfaren fotograf vet oftast när slutaren går av om ett motiv blir bättre eller sämre utan färger. Friheten att välja har blivit total i och med digitalfotografin. Dessutom är jag alltmer förtjust i att blanda färg och svartvitt i mina kollektioner. Jag gjorde en bok för några år sedan, "Blommor och berg", som byggde på den idén. Blommor passar bäst i färg och svartvitt fungerar utmärkt för landskap, det var så jag tänkte. I bakhuvudet har jag också en av mina stora förebilder, den schweiziske mästerdokumentärfotografen Emil Schulthess, som på 1960-talet gav ut enormt pampiga bilderböcker om Afrika, Antarktis och Amazonas i vilka han växlade fritt mellan svartvitt och färg, och på ett sätt som jag gillar, uttrycket bestäms av bildens innehåll. Växlingen skapar intressant variation. Många konstnärer har under historiens lopp växlat mellan enfärgade kopparstick och färgmustiga oljemålningar, inget konstigt i det. Den konstnärliga friheten kan vi som fotografer också ta till oss när det gäller beskärningar. Ibland vill man ha mycket luft i kompositionens kanter, i andra fall blir bilden starkare om om motivet spänner ut mot ramen. Det finns inga sanningar bara konventioner när det gäller bild.
Bästa hälsningar Claes
Claes Grundsten

2014-06-26 @ 21:23:21
URL: http://ulfsfotodagar.wordpress.com
Postat av: Johan D

Hej, Claes!

Som vanligt väldigt vackra bilder och text. Jag uppskattar verkligen din blogg!

Som glad amatör kämpar jag just nu med (om det är rätta ordet, det är ju kul!) att lära mig hitta bra utsnitt av vår vackra värld. Därför hade det varit jätteintressant att höra med vilka brännvidder du fotat bilderna i detta inlägg. (Det var något jag verkligen uppskattade i boken om Sarek och Kebnekajse och som jag saknar i Whiskeyn Landskap. Det är de enda två av dina böcker jag hunnit med ännu. Det är väldigt trevliga böcker!)

/Johan

Svar: Hej Johan, trevligt att du gillar bloggen. Utrustningen bakom bilderna brukar jag omnämna ibland när jag tycker det är relevant, som i bloggen t ex. I den som handlade om Lofoten tyckte jag inte det. Ibland kan den tekniska informationen förstöra stämningen i en bildberättelse. I böcker har jag slutat med den saken. Alltnog de flesta bilderna från Lofoten har fotograferats med TS 45 mm på Canon EOS 5 Mark III, mitt flitigaste använda objektiv. Flera är också gjorda med 70-200/2,8..
Claes Grundsten

2014-07-04 @ 23:17:53
Postat av: Jenny

Hej!
Helvetestiden är det inte på bild "Helvetstinden vid Buneset." Kanske Sjelvtinden eller Stamprevtiden. Helvetestinden är ju väldigt karakteriskt och förtjänar att få behålla sitt namn för sig själv :)

Svar: Sorry Jenny men du har fel. Det är Helvetstinden.
Claes Grundsten

2015-11-17 @ 16:35:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0