Jag kallar dem naturstilleben

 

i brist på vedertagen beteckning. Bilderna beskriver detaljer i naturen som fångat min uppmärksamhet. Den här gjorde jag i morse i Tyresta nationalpark.

Jag brukar använda begreppen självklarhet och iakttagelse för att beskriva fotografin. De flesta naturbilder som allmänheten uppskattar är självklarheter, en färgstark solnedgång, en dramatisk bergsvy, en rovfågel som slår sitt byte, ett lejon som jagar på savannen, den ståtliga örten som blommar vackert etc. Det krävs sällan någon unik observationsförmåga för att se dessa motiv, att vara på rätt plats vid rätt tillfälle är receptet för framgång. Dock krävs förstås också att man är en duglig fotograf för att kunna skapa en bra bild.

Naturstilleben är något annat, de små landskapen i naturen, ”Intimate Landscapes” som naturfotografins kanske främsta pionjär Eliot Porter kallade dem. Dessa motiv är mycket personliga och fungerar därför som iakttagelser som kan berätta en annan historia än självklara motiv. Eller för att tala med Emile Zola: ”Ett konstnärligt arbete är en detalj i naturen sedd genom ett temperament”. Konstteoretikern Paul Klee menade att syftet med konsten är ”att göra det osynliga synligt”. Dessa naturstilleben är naturfotografins starkaste konstnärliga uttryck, som jag ser det. Konstnärlig fotografi är enligt Cassels fotografiska encyklopedi: ”en bild som syftar till att återge något mer än en realistisk avbildning av motivet, och som försöker återge ett personligt intryck”.

Möns klint, Danmark.

Jag tycker om att leta efter naturliga kompositioner som har en visuell laddning. Med kameran kan jag försöka skapa ordning i det kaos som naturens alla detaljer formar. Naturstilleben innehåller oftast orörliga motiv som ger mig tid att skapa bilden. I bästa fall kan de bli en spegelbild av mitt sätt att uppfatta naturen och känna för den. Att strosa runt med kameran och skärpa blicken för dessa motiv är bland det bästa jag vet. Och det allra trevligaste är att de finns överallt. Man behöver inte resa till exotiska länder för att skapa naturstilleben, men det är inspirerande att göra dem långt bort också…. Här är några andra exempel.

Oulanka nationalpark, Finland
Sjön Tynn,Östergötland
Utterkobben, Södermanland
Lilla Husarn, Södermanland
Hartsö, Södermanland
Tarfala, Lappland
Nyckelord:



Den vandrande fotografens dilemma

Att vandra i höstskogar och avlöva sitt inre är terapi. För naturfotografer är det fest. Jag älskar fukten, färgerna, stämningen. Som vandrande fotograf tvingas man till kompromisser. Nyss hemkommen från en skogstur granskar jag resultatet. Har varit i Oulanka nationalpark där vi följde Finlands mest populära vandringsled Karhunkallios,”Björnhuvudleden”, 70 kilometer genom mestadels orörda taigaskogar och längs vackra kanjons och raviner. Landskapet liknar Muddus, men är vildare och med mer människor på stigarna.
I packningen hade jag min kamera Canon EOS 5 plus två tilt/shift-objektiv 17 mm och 45 mm, en zoom 70-200 mm/4, teleconverter 2x och Velbons kolfiberstativ, allt som allt 6,5 kg fotoutrustning. Ryggsäcken vägde 25 kg inklusive kameraprylarna, mat för sju dagar, tält, sovsäck, luftmadrass, regnkläder mm. Detta nämnt enbart som en upplysning, för i packningens vikt ligger utmaningen. Att få ned den så mycket som möjligt är ett dilemma.
På mina färder vill jag fotografera både reportagebilder från vandringen, och ”konstnärliga” bilder av naturen. Reportage och konst kräver dock olika approach. Oftast vill jag också ha möjlighet att fotografera djur som dyker upp, därför kom teleconvertern med vilken ger mig 400 mm med zoomen, inte det optimala optiska redskapet, men hellre det än ingen bild alls. Att ta med mitt stora och tunga supertele 500 mm är inte att tänka på under en tur som denna.
Reportagebilderna blir som regel bäst med en snabb frihandskamera, ”konstbilderna” (med den utformning jag vill ge dem) förutsätter ett stativ och en kamera med stor bildsensor plus objektiv med tilt/shiftfunktion. Eftersom ett reportage om färden var inplanerat blev reportagebilderna viktiga. Man får göra det bästa av situationen. I skogslandskap som Oulanka efterlyser jag gärna regn och gråväder som ger mindre kontrast mellan träden, men helst ska det vara omväxling med lite sol också. Vi fick bara en ganska solig dag, annars var det mest regn och gråväder med stark färgmättnad. Detta gjorde reportagebilderna alltför likartade, men var ett utmärkt väder för min ”konstfotografi”. Här är några kommenterade bilder från turen.
Lång hängbro över Kitkanjoki. Reportagebild i lätt regn med zoom 200 mm och fullautomatik i kameran. Frihand.Iso 125 f4,5 1/125 sek.

Lång hängbro över Kitkanjoki. Reportagebild i lätt regn med zoom 200 mm och fullautomatik i kameran. Frihand.Iso 125 f4,5 1/125 sek.

Snapshot på utsiktsklippan Ristikallio. Har vidvinkeln 17 mm på kameran och passar på när Göran B förskräckt tittar ned i det svindlande stupet. Terrängen var överraskande vild i Oulanka.
Tall med brandljud i en gammal bränna. Med min TS 45 mm har jag kunnat göra en reportagebild som berättar om både skogen och stigen. Jag har lutat skärpeplanet i sidled så att både brandljudet och vandraren ligger i skärpa. Tack var det behöver jag inte blända ned mer än till bländare f9, och har kunnat handhålla kameran på 1/60 sek på iso 400. När man är på vandrande fot tar det emot att stanna, plocka fram stativet och arrangera en bild. Med TS objektiven kan jag få stora skärpedjup även med handhållen kamera. Avbrottet i lunken blir kortare.
Lavskrikan är en trevlig och vacker fågel, och orädd kommer den gärna fram. I detta lavskrikans rike vill man helst ha med en bild i reportaget. Här har jag fotograferat "rödrocken" med zoom 200 mm plus teleconverter 2x dvs 400 mm med kameran på fullautomatik, men manuellt fokuserad. F9, 1/125 sek iso 640. Utrustningen ger godtagbar skärpa, men snärten skulle bli bättre med mitt 500 mm. Kompromissvilja är den vandrande fotografens måste.
En finsk skogsren springer i Oulankas skogar. Ett snapshot med zoom 200 mm och fullautomatik. F 4,5, 1/125 sek, iso 160.
Denna bild räknar jag till det "konstnärliga" utbytet. Jag gick upp i ottan en fuktdrypande morgon vid Taivalköngäs forsar. Kl är 6.15 och det är vindstilla. Exponeringstid 4 sek, bländare f20, iso 200 med TS 17 mm objektiv.
En situation i urskogen, med den ruttnande lågan. Även denna bild räknar jag till mitt "konstnärliga" härad. I min nuvarande utvecklingsfas är jag mest intresserad av konkret estetik. Jag hade tidigare en period då abstrakta bilder kändes som de mest "konstnärliga" motiven. Den har jag för länge sedan glidit ifrån. Bekänner mig numera till saklighetens poesi, där fotografin är den starkaste konstnärliga uttrycksformen. Därför uppskattar jag TS objektivens brutala skärpedjup. TS 17 mm, 8 sek exponering, bländare f20, iso 100.
Nyckelord:



Om moln

Vem är inte molntjusare? Himlens landskap är ett härligt bildmotiv. På min näthinna finns prins Eugens målning: Molnet. Stilbildande STF-fotografen CG Rosenberg var också ett föredöme. På hans tid uppstod begreppet ”Rosenbergare”, tekniskt briljanta landskapsbilder med mycket moln. Även Ansel Adams kontrastrika rödfilterbilder av mulliga cumulus i svartvitt, är förträfflig bildkonst.

 

Bekymret för fotografen är att vi inte kan arrangera molnen. Jo, man kan photoshoppa förstås, lägga in tussarna där det passar, men det är inte lika roligt, och dessutom bedrägligt om man inte berättar om saken. Nej, i naturen ska man gå, om man fina kort ska få. Rådet låter som en käck slogan, men udden är skarp. Som naturfotograf måste man vara ute mycket i terrängen, om det ska bli ett resultat värt att ta på allvar. Att följa väderprognoserna är bra för den som vill höja oddsen och få god utdelning på utflykterna. Man kan också titta på himlen och gissa själv. Ibland glider molnen in som en glad överraskning. Så blev det senaste helgen.

 

Vi var ute på paddling i Sörmland, ett gäng kompisar. Hade planerat i förväg och vädret fick bli vad det blev. Som på beställning invaderades himlen av toppiga cumulus som mulnade till åskmolnets dunkla dovhet. Jag älskar åskmoln. Kameran har lärt mig det. Kanske måste man vara fotograf för att uppskatta hotfulla situationer med denna mustiga färgskala? Åska är däremot inte lika roligt. Hursomhelst gjorde jag en bild i min smak. Och någon smäll blev det aldrig!

Canon EOS 5 45 mm TS. Iso 100. 1/160 och f 10.

 

Här är en bild till från sjön Likstammen. Canon EOS 5, 17mm TS.Iso 100. 1/200. F 11.

 

När molnen leker i skymningen blir resultatet lätt publikfriande. Bilden nedan är också från Sörmland, från skärgården nu i somras. På rätt plats med rätt utrustning, det är receptet. Tekniken betyder en del. Korta brännvidder är användbara för att täcka in himlen, men framförallt måste det till bildbehandling. Jag har jämnat ut konstrasterna i Photoshop. Genom det har både himmel och hällar fått en naturlig teckning. En annan sak: landskapsmotiv av det här slaget är plötsligt uppdykande motiv, som ett vilddjur på flykt. De rödblossande molnen varade bara någon minut innan de slocknade. Oftast gäller det att vara förutseende. Kompositionen måste man hitta innan situationen kulminerar, annars står man där som ett villrådigt får. I det här läget sprang jag från kajakerna till en plats som jag trodde var bra. Tidigare på kvällen hade jag varit helt inriktad på det blå medljuset. Abrupt började himlen brinna. Även inom landskapsfotografin är det en dygd att vara snabb.

Canon EOS 5, 17mm TS.Iso 200. 1/3. F 16.

Nyckelord:



RSS 2.0