Vårbilder med bokeh

Jag har varit upptagen med annat den senaste tiden. Kameran har vilat. I morse stack jag äntligen ut och fotograferade i en underbar lund som är naturreservat, Storängsudde. Lunden är känd för sitt fina bestånd av kungsängslilja. Det är alltid ett lika trevligt vårtecken att se den stora örten, lundens drottning.

 

 

När jag fotograferar blommor är mina TS-objektiv favoriterna, oftast ihop med mellanringar. Objektiven kan lutas och skärpeplanet vinklas. Tack vare det kan man använda en stor bländare som ger behaglig bakgrund, och ändå få skärpan att ligga på detaljer som har olika avstånd till kameran.

 

 

Om objektivet lutas får partier som ligger i oskärpa en vacker bokeh och det som är skarpt eller nästan skarpt befinner sig olika i djupled och bilden blir tredimensionell utan att förlora sig i hyperskärpa.

 

 

 

Det lockar en att bli piktoralist när man fotograferar blommor. Med en stilig oskärpa kring blomkalkarna förstärks den måleriska känslan. Reflexer och fläckar i bakgrunden flyter ut till vackra penseldrag. Man får liksom aldrig nog. Och de sticker aldrig iväg och gömmer sig. Att plåta blommor är samma terapi som att meta.

 

 

 

 

Någon vecka tidigare var jag ute en tidig morgon för att fotografera sjöfågel på en damm, men det var ganska dött och bara en vigg placerade sig efter önskemål på rätt plats. Efteråt gick jag in i skogen och stötte på ett gammalt rostigt bilvrak modell Volvo PV. Det måste ha legat där länge och var draperat med en skön färgskala som lockade till fotografering. Är det inte konstigt vad kameran kan vända upp och ned på tillvaron. Genom dess sökare ser man bildmässig skönhet även i skrot och nedskräpning. 

 

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0