Resmål 3 – prioriteringar

 

 
Masai Mara, Kenya
 
 

Intresset för naturen får oss att sukta efter många resmål, man blir lätt allätare. Vad man dock må betänka är att världen är stor och livet kort. Man måste helt enkelt prioritera, även om man gärna vill resa till de mest kända nationalparkerna i världen. En period var det så jag såg på resmålen, jag ville täcka in så mycket som möjligt. Inte bara bergslandskapen, som sedan länge betytt mycket för mig, attraherade. Jag ville också till områden som blivit berömda för sitt rika djurliv, som Afrikas savanner och Indiens djungler. Mitt intresse för fotografin och biologin drev på. Självfallet var det otroligt starka upplevelser att se och fotografera lejon, elefanter, tigrar och så vidare. Men vår kärlek till naturen kan vara mycket disparat, liksom sätten att vistas i den. Jag tröttnade efter ett tag på viltsafaris på grund av det utdragna skumpandet i jeepar dagen lång. Fordonet var förvisso en förutsättning för att komma djuren nära, och jag vill absolut inte ha safariresorna ogjorda, men upplevelserna är inget som drar mig starkt tillbaka. Å andra sidan, om naturintresset mest är inriktat på djurmöten (vilket jag har respekt för), tror jag man ser på jeepfärder med andra ögon. Mitt förhållande till djur (och växter) är inte fixerat på det sättet. För min del är observationerna mer givande när de kommer spontant under en vandring, än när man mer eller mindre passivt skådar på ställen med en rik mångfald av arter (även om jag uppskattar det ibland).

 

 

 

Ngorongoro, Tanzania.

 

 

 

 

Båda Serengeti, Tanzania.

 

 

Bandhavgarh, Indien 

 

 

För mig är det istället viktigt att kunna röra på sig när man är ute i naturen. Av det kommer min sympati för vandringsturer. Uppe i bergen hittar man de mest magnifika färdvägarna, man blir bergtagen. En annan orsak är förstås landskapets omedelbara skönhet och storslagenhet. I mitt fall lockar berg även för att naturgeografin med landformerna och vegetationen bygger upp en helhet som appellerar, både estetiskt och ekologiskt.

 

 

Det var här turismen uppstod för länge sedan, bemedlade européer sökta sig till Alperna. Vy över Aletchgletscher, Schweiz.

 

En annan infallsvinkel är att man i de flesta bergstrakter är fri som en fågel. Platser med ett rikt (och ibland farligt) djurliv och störningskänslig natur är däremot ofta, och av förklarliga och acceptabla skäl, kringgärdade av regler som begränsar rörelsefriheten. Det är orsaken till att jag exempelvis inte prioriterar Galapagos. Upplevelsen får för mycket museikaraktär om man tvingas gå i stora grupper på en stig och ingen annanstans, och bara får stanna vid anvisade ställen. Detta säger jag fullt medveten om det hyperintressanta djurlivet och den storartade naturen på denna eggande ögrupp. Men man har ju inte all tid och alla stålar i världen, så det blir hellre bergsturer för min del.

 

 
Cordillera Blanca, Peru.

 

 


Kommentarer
Postat av: Kristina Eriksson

Klart att du har rätt när du säger att man väljer sina resmål efter vad man intresserar sig för. Har man hållit på tillräckligt länge med kameran runt halsen har man ju sett vilka av ens bilder som blir bäst o börjar ta en viss typ av bilder som sen ger en den där goa känslan av vad man upplevde då.
Man ser på olika sätt i smått o stort o många som ser det lilla i det stora kanske väljer att bara resa ut till närmaste äng.
Vi lever i ett land där vi kan vara lyckliga över att ha möjlighet att få välja och det känns väldigt härligt för då tar vi med oss minnen och älskade bilder till "hemmet" när vi inte längre kan komma ut på det vi egentligen skulle vilja. Vi ska vara glada för det...

2013-12-26 @ 06:54:01
URL: http://tinasbilder.blogspot.com
Postat av: Kristina Eriksson

Klart att du har rätt när du säger att man väljer sina resmål efter vad man intresserar sig för. Har man hållit på tillräckligt länge med kameran runt halsen har man ju sett vilka av ens bilder som blir bäst o börjar ta en viss typ av bilder som sen ger en den där goa känslan av vad man upplevde då.
Man ser på olika sätt i smått o stort o många som ser det lilla i det stora kanske väljer att bara resa ut till närmaste äng.
Vi lever i ett land där vi kan vara lyckliga över att ha möjlighet att få välja och det känns väldigt härligt för då tar vi med oss minnen och älskade bilder till "hemmet" när vi inte längre kan komma ut på det vi egentligen skulle vilja. Vi ska vara glada för det...

2013-12-26 @ 06:54:03
URL: http://tinasbilder.blogspot.com
Postat av: Fotograf Annie

Jag kan hålla med dig, nu har jag inte vandrat speciellt mycket och inte heller åkt på något safari (annat än i Kolmården). Men jag gillar att röra mig fritt i naturen. Att vara nära naturen. Sen skulle jag vilja åka på någon safari-resa också bara för att få uppleva den delen också, och vem vet, kanske blir jag frälst av det också :P

2013-12-27 @ 14:59:56
URL: http://blogg.anniesfotografier.se
Postat av: NatureFootstep

dina safaribilder ser inte ut att vara tagna från någon safarijeep. Dom är för bra för det. Jag åkte på safari en gång och det var rätt sorgligt. Fast jag fick se en jakt som en gepard gjorde. Med ca 10 bilar med turister på "behörigt" avstånd runt omkring den. Det var då jag insåg att vi inte har så mycket vildmark kvar. :(

2014-01-04 @ 23:23:02
URL: http://nfbild2.blogspot.com
Postat av: Anonym

De afrikanska safaribilderna är faktiskt från en jeep. Jag var ensam med egen chaufför och kunde styra bäst jag ville. Tigerbilden är plåtad från en elefant.
Claes

2014-01-08 @ 11:35:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0