Försommarbilder

I skiftet mellan maj och juni vill man vara ute i den svenska naturen så mycket som det går. Även personer som ser sig själva som kosmopoliter, vill stanna hemma. Tiden mellan hägg och syren riktar känslorna mot en stämning som i brist på bättre måste kallas fosterlandskärlek. Aldrig är Sverige så svenskt som nu. Det är ett vackert land vi lever i och varje år vid den här tiden blir jag nipprigt hemmakär. Fågelsången, blomstren och lövsprickningen mjuknar urberget i oss.

 

År efter år gör jag opretentiösa bilder av denna naturstämning, mest för egen skull. Fotografin går i upprepningens tecken. Behovet av modernisering avtar ju mer man ägnar sig åt en sak. Som tankefigur är förnyelsen omvänt proportionell till tiden. Lusten att ansiktslyfta sin kreativa förmåga är störst när man har en begränsad erfarenhet. Långsamt tippar det över och till slut går man bara i gamla spår. Och njuter av det.

 

En annan sak. Ju mer man sett av världens natur desto starkare fäster de små naturupplevelserna hemmavid. Smultronställena är tidsmarkörer. Under varje årstid har jag mina hemliga favoriter. I veckan som gått var jag ute ett par gånger vid dessa kära platser och luftade kameran.

 

Styvmorsviolens mattor är en bra test för de så kallade tilt/shiftobjektiven som kan vinklas mot kamerahuset och ger stora skärpedjup. Här har jag använt brännvidden 90 mm.




När man använder en fullformatskamera, dvs en digitalkamera med sensorn lika stor som det gamla småbildsdiat, kan man gör kraftiga beskärningar med bibehållen bildkvalitet. Här har jag skurit ut den nedre delen av ovanstående bild.





Denna bild av kungsängsliljorna är fotograferad med 17 mm TS. Det kraftfulla vidvinkelobjektivet fångar in den strandäng där örterna växer.



Tog mig ut till närmsta fjärd och såg en hel del ejder. Det verkar som om ejdern är på väg tillbaka i Stockholms mellanskärgård. Frihand på guppande båt. 500 mm/4,0.




Gudingar över Nämndöfjärden.




Gick iland på ett skär i ytterskärgården och fotograferade denna fura. Tallarna i ytterskärgården tillhör mina favoritträd. Härute har de spelrum att växa i buketter som hasselbuskar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0