Tankar om närbilder

Om bakgrunder och oskärpa handlar denna blogg. Snigelns solhälsning ger en vink.



Makro är ett underligt ord inom fotografin. Ursprunget är grekiskt och det betyder stor. Idag ingår det i sammansatta termer som betecknar någonting stort, exempelvis makroekonomi. Motsatsen till makro är mikro som betyder litet på grekiska. I mikroskopet tittar vi på oansenliga ting vilket framgår av instrumentets beteckning. Dock, inom fotografin kallas det makro när vi avbildar pyttesmå saker. Orsaken är att små motiv blir stora när man fotograferar dem, men lite kryptiskt med terminologin är det allt. Förstorad mikro kallas makro!

 

Hursomhelst hör makrofotografin till de mest populära sysslorna. Alla älskar blommor. Hur många vill inte krypa med sin kamera fram till kronbladet hos första blåsippan? Örten liksom vädjar till det. Jag vet inte hur många gånger jag gjort så. Det är nästan som en akt i andakt – äntligen vår.

 

Blommor är kanske de mest populära fotomotiven av alla. Deras färger och former är underbara och lockar fram skönanden inom oss. Ändå kan man inte säga att det bara handlar om att rikta kameran rätt och knäppa för att få till något bra. Även närbilder kräver sin fotograf. Mycket handlar om bakgrunden och hur den ser ut, men även ljuset och skärpedjupet är viktiga beståndsdelar i bildskapandet. Fördelen med blommor och många andra makromotiv är att man kan ge sig tid att komponera bilden. Motivet står still.

 

Numera talar vi gärna om bokeh, ett japanskt ord som betyder suddig. Typen av bokeh är betydelsefull för bildens karaktär och här kommer tekniken in i sammanhanget. Olika objektiv ger olika slags oskärpa. Utan att gå in på detaljer kan jag konstatera att bilderna påverkas påtagligt av objektivet. Bländarens konstruktion får effekter på den suddiga delen i en bild. En sol och de solreflexer som ligger i oskärpa kan vara runda eller kantiga (vilket känns artificiellt). Bländarlamellerna är orsaken. Hur mycket nedbländning man gör påverkar reflexernas utseende och dessutom, skärpedjupet bestäms av hur mycket vi bländar ned. Även brännviddens längd är betydelsefull för skärpedjupet. Kort ger djupt, långt blir grunt. Allt detta är skåpmat för varje trägen fotograf.

 

Jag har upptäckt att min TS-objektiv är bland de bästa redskapen jag haft för makrofotografin. Fördelen är att man kan luta skärpeplanet och få skärpa både i blommans fram- och bakkant utan att blända ned. Jag slipper alltså använda en liten bländare som ger en sämre bokeh. För att komma riktigt nära använder jag ofta en mellanring på TS-objektivet. Skärpeplanets lutning gör bokehen mycket mjuk och behaglig att titta på. Resultatet blir en bild som har skärpa där man vill ha den samtidigt som det bildas måleriska oskärpeformer i bakgrunden.

 

Man kan också påverka bildens bokeh med hjälp av Photoshop, sudda bort skarpa kanter och onödiga reflexer i bakgrunden. Om detta är en moraliskt godkänd teknik är upp till var och en. Sådana bildförändringar är i alla fall harmlösa jämfört med allt klipp och plock då det föds en syntetisk bild av flera andra bilder.

 

Fördelen med långa brännvidder i makrofotografin är att avståndet mellan motivet och kameran kan vara stort. Om exempelvis en intressant växt står svåråtkomligt placerad kan det bli nödvändigt att utnyttja detta. Vill man fotografera skygga smådjur är långa teleobjektiv ihop med mellanringar utmärkta hjälpmedel. Jag använder mitt 500 mm supertele med mellanringar, om det behövs (se nedan). Med allt detta sagt är min slutsats att de så kallade makroobjektiven inte nödvändigtvis är de mest användbara för närbilder.

 

Ofta vill vi göra vackra och dekorativa närbilder, men ibland vill man hellre skapa en bra dokumentation av till exempel en blomma ihop med sin miljö. Sådana bilder kan förstås också vara vackert komponerade, men de har framför allt en mer berättande karaktär, snarare än estetisk. Till dessa närbilder är de moderna kompaktkamerorna med sina extremt kort brännvidder mycket användbara. Närgränsen blir extremt liten med dessa kameror, samtidigt som skärpedjupet är extremt stort. Resultatet blir perfekt om man vill skapa ekologiska växtbilder som säger något mer än bara att blomman är vacker.

 

Slutligen några ord om den mentala sidan av närbildsfotografin. Som naturfotografer är vi ofta intresserade av lite av varje ute i markerna. Förr ville jag oftast vara förberedd för alla slags motiv på mina utflykter, hade med mig makro- och teleobjektiv, mellanringar och stativ, blixtar och reflexskärmar etc. Efterhand märker man att det är en svår uppgift att gå omkring som en allseende fotograf utrustad för vartenda motiv som kan dyka upp. Det blir många prylar att bära på och uppmärksamheten splittras. Numera, när jag vill fotografera närbilder, är detta min huvudsakliga fokus. Andra motiv får vara.

Med ett makroteleobjektiv har den naturliga bakgrunden blivit oskarp. 180 mm, bl 5,0. Fjälltåtel.






Exempel på makrofotografi med TS-objektivet 45 mm och ett halvt bländarstegs nedbländning. Skärpan ligger perfekt över tätörtens blomkalk, och bakgrunden har en målerisk oskärpa som ändå antyder växtens bladrosett. I love it!








Fjällgentianan är en svårfångad skönhet. Hon visar bara blommorna när det är soligt varmt, sålunda oftast i hårt ljus. Dessutom är hon gäckande liten. Här har jag vinklat kameran med makroteleobjektivet utan nedbländning. Skärpan ligger bara över de snett placerade blommorna.








Bergklint med TS 45 mm, lutat skärpeplan och mellanring. Ingen nedbländning. Solreflexerna är nästa runda.







Den här gamla bilden är gjord med Hasselblad och normalobjektivet. Alltid lika roligt att leka kurragömma med solen.






Fjärilar på Nya Guinea, måste erkänna att jag inte vet artens namn. Tog med bilden som illustration på makrofotografi med långt tele, i det här fallet 300mm/4,0 plus 1,4 telekonverter dvs 420 mm vilket ger ett ett arbetsavstånd som är praktiskt. Dessutom förstorar teleobjektivet bakgrunden.






Med Ricoh GR Digital har man ett utmärkt verktyg för ekologisk växtfotografi. Här isranunkel i Padjelanta. Bilden är tagen på frihand med den lilla pocketkameran. Jag vill minnas att jag satt slappt och vilade med ryggsäcken när jag plåtade. Med vattenpass och rutnät på displayen kan man lätt komponera sin bild. Egentligen är det så lätt att göra en bra bild med dessa småkameror, att man nästan inte tar resultatet på allvar. Men den här bildfilen tål uppdragninger till 1 meters storlek utan att betraktaren märker någon större skillnad jämfört med bilder från större kameror. Jag vet detta av egen erfarenhet, för jag har haft med liknande blombilder av Ricoh-kameran i en stor utställning.










Snoken är också en frihandsbild med zoomen 70-200/4,0 plus mellanring. Det ger ett bra fotoavstånd. Man vill inte gärna pussa ormen.






Här är det frågan om en kanonbild, dvs fotograferad med kanonobjektivet 500 mm plus mellaringar, allt riggat på stativet. Bakgrunden är denna. Jag kom hem efter en paddeltur och vilade ut i min trädgård där jag byggt en damm. Plötsligt såg jag snoken som kämpade på för att svälja sin padda. Fem meter bort ligger min atelje med alla kameraprylarna. Snabbt rusade jag in, hämtade kameran och objektivet och började sedan fotografera händelsen. Med det långa telet kunda jag ostört följa ormens arbete på ett par meters håll och ändå komma nära. Snoken liksom kravlade sig över tuggan. Vilket bordskick!

Kommentarer
Postat av: Ronnie Isacsson

Fantastiska foton o mycket intressant o lärande information . Har precis sen i höstas kommit in i samma magiska värld då utrustningen kompletterades så det är nytt för mig men en hisklig massa bilder har det blivit då man fick blodad tand eftersom allt ses med nya ögon.

2012-03-26 @ 12:54:48
URL: http://www.ronniesfiske.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0