Batteriet i fickan

På väg mot Sarek i Lappland.

 

 

Med jämna mellanrum frågar folk hur man klarar av digitalfotografin under en längre vinterfärd i Sarek. Hur gör jag med batterierna? – Har jämnt ett extra i fickan, svarar jag reptilsnabbt, måste vara väl förberedd när vildmarken kallar. Men visst är det en stor utmaning att ge sig ut på iskalla skidfärder när det är långt till närmaste stickkontakt. Vid starten har jag alltid tre fulladdade extrabatterier i packningen, utöver det som sitter i kameran. Alla är numrerade med tuschpenna så jag lätt kan hålla ordning på dem. Ett fräscht ligger ständigt i byxfickan för att vara varmt och klart för omedelbar användning. Naturligtvis tittar jag så lite jag kan på displayen eftersom den suger mycket kraft, i synnerhet när batteriet i kameran är kallt. Om jag vill snabbgranska dagens bildskörd i lägret (vilket alltid är frestande) värmer jag först kameran i sovsäcken. Nu talar jag alltså om skidfärder med övernattning i tält. Då har man ingen annan värmekälla än sin egen kropp. Så länge batteriet hålls varmt av kroppsvärmen fungerar kameran utmärkt även i mycket låga temperaturer, det är min erfarenhet. Kanske beror det också på att jag har professionella modeller som brukar ha bättre batterier än de enklare amatörkamerorna.

 

När man vintertältar är dessbättre kondens ett mindre problem eftersom temperaturen ”inomhus” mest ligger kring nollstrecket. Om man istället bor i en fjällstuga är fukten alltid ett gissel. En kall naken kamera som tas med inomhus får en chock som påminner om finsk ångbastu. Man måste stoppa ned kameran i en väska innan den tas in! Genom att vara extra varsam med elförbrukningen har jag aldrig varit med om något allvarligt problem med fotoutrustningen under mina vinterfärder, inte ens när jag varit ute ett tiotal dagar och ibland i temperaturer långt under minus 20 grader. Som fotograf försöker jag jobba normalt och använder gärna kameran i hårt väder om ljuset faller på. Varma och smidiga vantar och handskar är absolut nödvändiga attribut. Har alltid muddar under. Då och då måste man ta av sig vantarna och pillra med kameran.

 

Är inte vintertältning på fjället bara kul för fakirer? Det händer att jag får den frågan också. Att vara självplågare är absolut inget krav, men lite köldtålighet skadar inte. Men sanningen är att tältlivet kan vara mycket njutbart på vintern, vilket många som inte provat på inte kan förstå. Förutsättningen för ett gott tältliv stavas utrustning. Dunjackan är ett villkor. Och med en supervarm dunsovsäck, en isolerande luftmadrass och ett stormtåligt kupol- eller tunneltält, allt av god kvalitet, ja då har man med sig mobilt vandrarhem som alltid ligger rätt placerat i förhållande till motiven. Det vill säga man kan stanna nästan varsomhelst och snön ger oss frihet att färdas kors och tvärs på ett sätt som är omöjligt under sommaren, och vatten finns överallt om man smälter snö. Friheten är inte stor – den är ändlös….

 

Här följer några bilder från förra årets påskfärd genom Sarek.

Jovisst, det kan var tungt och svettigt ibland, men vill man följa vinterfjällets växlingar med sin kamera, finns ingen bättre metod.
Vi började i Suorva, där gammal tallskog möter fjället.
Efter två dagar slår vi läger nedanför Lapplands mest brutala fjällmassiv Ähpar.
Dag tre är strålande. Vi lämnar tältlägret för en tur upp i massivet. Halvvägs upp ser vi en järv som springer över glaciären och sedan rakt uppför en 200 meter hög fjällbrant. Obevekligt som en pistmaskin maler den på, tyvärr utanför objektivets räckvidd. Vi står still och följer den med ögonen. Vilket djur, vilken styrka!
Nästa fall för vår beundran. Den intrikata bergväggen hos Favoritkammen berättar en spännande historia om man tyder tecknen rätt. Faktiskt är den unik i världen. Här kan man se spåren av både kontinental berggrund och oceanbotten. Det krävs förstås fackkunskaper för att förstå detaljerna och vi har bara läst på, men med en portion fantasi är det intressant att leka med tanken, att Sarek för 600 miljoner år sedan låg vid ekvatorn, var platt som en slätt och bestod av lera under havsytan som en basaltlava senare trängde upp igenom. Bergväggen är en fjällets hieroglyf.
Vet inte hur många som tycker detta motiv är vackert, men för oss i Sarek Fan Klubb är varje bild av områdets topografi en fest för ögat. Vi funderar alltid vad topparna heter som man ser. Lite släkt med fågelskådning är det nog. Här står jag på ett sällan beträtt pass uppe i Ähpar och tittar mot Bierikbakte närmast och Sarvatjåhkkå längre bort. Möjligen kan de flesta hålla med om att det finns en viss grafisk skönhet i denna svartvita färgbild.
Från ett annat pass i samma massiv ser vi söderut mot Sareks gäckande hav av fjälltoppar, här insvepta vårvinterns kyligslagna soldis. Utsikter av det här slaget är alltid en lisa för människor som dras till bergslandskapen. Varje topp bär på en hemlighet som eggar nyfikenheten. Hur ser det ut därborta. Man vill veta, men varför? Det svaret är upp till var och en.
En bestigning måste det bli! G på väg upp till Ähpartjåhkkå.
Här är han på väg ned från Ähpartjåhkkå. I sanningens namn stod jag kvar på passet när G gick upp, Jag var mer intresserad av att fånga soldiset över Sarek med den fina snödrivan i förgrunden (se bilden ovan). Eftersom jag redan tidigare varit uppe på Ähpartjåhkkå var jag mer fokuserad på fotograferandet och ville inte lämna ett bra motiv. Är ingen "peak bagger" längre, inte till varje pris i alla fall. Om jag redan har en skalp, är fotografin viktigare....
Dagens skönaste utdelning, den 4 kilometer långa backen "offpist" nedför glaciären Ähparjiegna. Här startar vi från passet och Favoritkammen ståtar med sin djärva topp.
Liten människa, stort berg. Branterna under Knivkammen imponerar.
Ingen dålig avslutning. Några samer passerade tältlägret och gav oss en öring. Utan stekpanna får man improvisera. Snöspadar är användbara till mycket på vinterturerna.

Kommentarer
Postat av: Andreas

Trevlig läsning och fantastiska bilder, tinar upp fjällsuget! Synd att vägen över Suorva dammen nu för tiden ej är öppen för trafik. Problem med pulkan på den bara vägen under våren.

2012-02-08 @ 17:16:22
Postat av: Anonym

Du kan gå över sjöisarna söder om dammen, det gjorde vi.

2012-02-12 @ 17:34:59
Postat av: Thomas

Med tanke på att dina ungdomsår ligger långt tillbaka i tiden undrar jag hur du håller dig i form under den del av året då du inte är ute på äventyr av den art du berättar om ovan. Inte för att det egentligen bör vara uppseendeväckande, men givet vad många av dina generationskamrater förmår är jag icke desto mindre imponerad av den fysiska form som manifesteras. Så, om du inte uppfattar frågan som alltför privat får du gärna kort redogöra för dina motionsvanor.

2012-02-14 @ 14:57:58
Postat av: Anonym

Hej Thomas, hönan eller ägget? Kanske kan jag fortfarande hålla på för att jag började tidigt. Jag är ingen motionsfanatiker Jag har aldrig varit en extrem motionsfanatiker, men har sprungit ganska regelbundet hela livet. Tror att friluftslivet i sig är den bästa motionsformen. Har aldrig känt någon dragning till extrem träning eller elitidrott. Den allsidiga styrkeuppbyggnaden när man knallar med sin rygga känns sund. Sen har jag den uppfattningen att när man håller sig hyggligt i form så kan man ägna sig åt livets destruktiva förlustelser utan att falla ned i det svarta hålet. Detta skriver 26/2 i Milford Sound Nya Zeeland efter att ha knallat Routeburn Track i halvgrinigt väder. Efter sådan strapats känns det extra gott med en stor stark. Mer om plåtandet i nästa blogg

2012-02-26 @ 06:46:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0