Jag kallar dem naturstilleben

 

i brist på vedertagen beteckning. Bilderna beskriver detaljer i naturen som fångat min uppmärksamhet. Den här gjorde jag i morse i Tyresta nationalpark.

Jag brukar använda begreppen självklarhet och iakttagelse för att beskriva fotografin. De flesta naturbilder som allmänheten uppskattar är självklarheter, en färgstark solnedgång, en dramatisk bergsvy, en rovfågel som slår sitt byte, ett lejon som jagar på savannen, den ståtliga örten som blommar vackert etc. Det krävs sällan någon unik observationsförmåga för att se dessa motiv, att vara på rätt plats vid rätt tillfälle är receptet för framgång. Dock krävs förstås också att man är en duglig fotograf för att kunna skapa en bra bild.

Naturstilleben är något annat, de små landskapen i naturen, ”Intimate Landscapes” som naturfotografins kanske främsta pionjär Eliot Porter kallade dem. Dessa motiv är mycket personliga och fungerar därför som iakttagelser som kan berätta en annan historia än självklara motiv. Eller för att tala med Emile Zola: ”Ett konstnärligt arbete är en detalj i naturen sedd genom ett temperament”. Konstteoretikern Paul Klee menade att syftet med konsten är ”att göra det osynliga synligt”. Dessa naturstilleben är naturfotografins starkaste konstnärliga uttryck, som jag ser det. Konstnärlig fotografi är enligt Cassels fotografiska encyklopedi: ”en bild som syftar till att återge något mer än en realistisk avbildning av motivet, och som försöker återge ett personligt intryck”.

Möns klint, Danmark.

Jag tycker om att leta efter naturliga kompositioner som har en visuell laddning. Med kameran kan jag försöka skapa ordning i det kaos som naturens alla detaljer formar. Naturstilleben innehåller oftast orörliga motiv som ger mig tid att skapa bilden. I bästa fall kan de bli en spegelbild av mitt sätt att uppfatta naturen och känna för den. Att strosa runt med kameran och skärpa blicken för dessa motiv är bland det bästa jag vet. Och det allra trevligaste är att de finns överallt. Man behöver inte resa till exotiska länder för att skapa naturstilleben, men det är inspirerande att göra dem långt bort också…. Här är några andra exempel.

Oulanka nationalpark, Finland
Sjön Tynn,Östergötland
Utterkobben, Södermanland
Lilla Husarn, Södermanland
Hartsö, Södermanland
Tarfala, Lappland

Kommentarer
Postat av: Arne Bivrin

Fina och harmoniska bilder som tål längre betraktelsetid. Tänkvärda ord om olika typer av bilder.

2011-09-29 @ 16:52:07
URL: http://arnebivrin.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0