Resmål 2

Resor speglar många sidor av ens personlighet. Som fotograf tillkommer ytterligare en: platserna bör gärna vara fotogeniska i någon mening. Men alla ställen man vill till är inte tvålfagra, om man ser till landskapet, ett faktum jag tänker mycket på eftersom landskapsfotografin är viktig för mig. Ett exempel: Jag var länge nyfiken på Simpsons Desert som är Australiens största helgjutna öken, ett spatiöst område som har en diameter på femti sexti mil utan bebyggelse eller bofasta, en terräng uppfylld av långsmala och apelsinfärgade sanddyner som hukar lågt. Öknens otillgängliga utbredning mitt på kontinenten verkade mystisk genom sin ödslighet och geografiska isolering, som ett innanhav av sand långt från närmaste ocean. Relevant information tydde på att landskapet skulle vara svårt att gestalta i bild, på det sätt som platta landskap oftast är. Jag kom dit 2010 och följde med på en jeepfärd tvärs över. Om detta skrev jag en blogg i januari 2012. Mina bilder blev knappast uppseendeväckande dramatiska, men det var en annorlunda och rik upplevelse att tränga in i denna intetsägande obygd, och det är med en fantastisk tillfredsställelse som jag nu efteråt kan titta på en Australienkarta och med ögat leta upp Simpson Desert. För nu kan jag viska till mig själv: jag har varit där. Jag vet hur landet ligger, jag känner landskapet in i märgen.

 

 

 En ändlös horisont som hela tiden flyttar sig bakåt, det är Simpson Desert.

 

Det är en vanlig drivkraft ut i världen, denna vi kan kalla den ”jag har varit där”- känsla. Man stillar sin nyfikenhet, vilket är en helt annan sporre än när man reser för sin avkoppling. Upptäckarlust och vetgirighet går hand i hand. Men det finns oändligt många platser att ta sig till, även om man begränsar sina urvalskriterier på det sätt som jag gjort. Och ännu en sak kan blandas in i leken. För utöver att geografins dragningskraft, blir vildmarkerna mer frestande om det också finns en fängslande utforskarhistoria bakom dem, gamla berättelser om öden och människor som fascinerats av platserna och som under äventyrliga expeditioner (på det sätt som det var förr) utforskat landskapet och sedan skrivet böcker eller gjort filmer om äventyren. Fotspåren efter en historisk person förgyller den egna naturupplevelsen och ger en intressant tidsdimension till färden. Denna omständighet var en del av mitt intresse för Kanchenjunga. Jag ville gärna röra mig i de trakter där mästerfotografen Vittoria de Sella hade gått, mer än ett sekel tillbaka i tiden. Jag ville se den natur som han hade fotograferat, och förvandla de av hans bilder som jag beundrat så mycket, till ett stycke levande verklighet.

 

 

Kanchenjunga speglar sig. Här passerade Vittorio de Sella.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0