Om moln

Vem är inte molntjusare? Himlens landskap är ett härligt bildmotiv. På min näthinna finns prins Eugens målning: Molnet. Stilbildande STF-fotografen CG Rosenberg var också ett föredöme. På hans tid uppstod begreppet ”Rosenbergare”, tekniskt briljanta landskapsbilder med mycket moln. Även Ansel Adams kontrastrika rödfilterbilder av mulliga cumulus i svartvitt, är förträfflig bildkonst.

 

Bekymret för fotografen är att vi inte kan arrangera molnen. Jo, man kan photoshoppa förstås, lägga in tussarna där det passar, men det är inte lika roligt, och dessutom bedrägligt om man inte berättar om saken. Nej, i naturen ska man gå, om man fina kort ska få. Rådet låter som en käck slogan, men udden är skarp. Som naturfotograf måste man vara ute mycket i terrängen, om det ska bli ett resultat värt att ta på allvar. Att följa väderprognoserna är bra för den som vill höja oddsen och få god utdelning på utflykterna. Man kan också titta på himlen och gissa själv. Ibland glider molnen in som en glad överraskning. Så blev det senaste helgen.

 

Vi var ute på paddling i Sörmland, ett gäng kompisar. Hade planerat i förväg och vädret fick bli vad det blev. Som på beställning invaderades himlen av toppiga cumulus som mulnade till åskmolnets dunkla dovhet. Jag älskar åskmoln. Kameran har lärt mig det. Kanske måste man vara fotograf för att uppskatta hotfulla situationer med denna mustiga färgskala? Åska är däremot inte lika roligt. Hursomhelst gjorde jag en bild i min smak. Och någon smäll blev det aldrig!

Canon EOS 5 45 mm TS. Iso 100. 1/160 och f 10.

 

Här är en bild till från sjön Likstammen. Canon EOS 5, 17mm TS.Iso 100. 1/200. F 11.

 

När molnen leker i skymningen blir resultatet lätt publikfriande. Bilden nedan är också från Sörmland, från skärgården nu i somras. På rätt plats med rätt utrustning, det är receptet. Tekniken betyder en del. Korta brännvidder är användbara för att täcka in himlen, men framförallt måste det till bildbehandling. Jag har jämnat ut konstrasterna i Photoshop. Genom det har både himmel och hällar fått en naturlig teckning. En annan sak: landskapsmotiv av det här slaget är plötsligt uppdykande motiv, som ett vilddjur på flykt. De rödblossande molnen varade bara någon minut innan de slocknade. Oftast gäller det att vara förutseende. Kompositionen måste man hitta innan situationen kulminerar, annars står man där som ett villrådigt får. I det här läget sprang jag från kajakerna till en plats som jag trodde var bra. Tidigare på kvällen hade jag varit helt inriktad på det blå medljuset. Abrupt började himlen brinna. Även inom landskapsfotografin är det en dygd att vara snabb.

Canon EOS 5, 17mm TS.Iso 200. 1/3. F 16.


Kommentarer
Postat av: Tammy

Alldeles underbara bilder Claes!



Visst är det som du skriver, man måste vara ute i terrängen, om man är hängiven vill säga..., om man brinner för det man gör och ser, om man värnar om djur och natur.



Jag bar anjuter av sista bilden, vilekn vy..., detta är livet!!



Din kollega Tammy :o)

2011-09-06 @ 12:05:05
URL: http://imageorama.blogg.se/
Postat av: Carl Stridsberg

Jag driver sajten http://hittaupplevelse.se som förmedlar upplevelser via ord och bild. Har även en blogg till den. Undrar om jag skulle kunna få skriva några ord och visa någon fin bild av dig inne på min blogg?



Bästa hälsningar

Carl Stridsberg

2011-09-07 @ 12:28:12
URL: http://blogg.hittaupplevelse.se
Postat av: Susanne

Härliga himlar och moln! Tyckte särskilt om de två sista bilderna och den allra sista bilden har ju en andlöst vacker färgprakt! Själv älskar jag Turners målningar och just himlarna och haven som han kunde fånga både de dramatiska färgkaskaderna och de lugna pastellerna, men när jag fotograferar blir det mest abstrakta bilder och porträtt.

2011-09-14 @ 14:26:53
URL: http://sushanart.blogspot.com/
Postat av: Brutus Östling

Underbart!! En njutning att se.

2011-09-15 @ 09:09:16
Postat av: Ingvar Selander

Hej Claes!

Alltid varit en stor beundrare av dina bilder, dina böcker och guider. I ovanstående blogg, hur har du gjort för att få teckning både i himmlen och i skuggorna? Använder du HDR-program eller lägger du ihop bilderna själv i bildbehandlingsprogam? Lyckas själv inte få till både himmel och mark direkt från kameran, jag har en Eos 7D och därav den mindre sensorn. Krävs det en fullformatssensor för att lyckas?



Tack på förhand och hoppas du vill dela med dig av din kunskap.



Vänliga hälsningar Ingvar

2011-11-25 @ 16:30:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0