Missad bild, överraskande test och en gnutta flax

Var ensam i Tullgarn tidigt på morgonen. Lite blåsigt och skarpt ljus till att börja med, och svalt men en skön höststämning. Strövade över Näset och spanade mot strandängarna utanför lunden. Tomt med fågel, så jag gick in i trädens skugga och letade motiv. Tog fram mitt objektiv TS 90 mm. Medan jag fokuserade en matta av löv upptäckte jag bakom mig, på 5 meters håll, i foten av en stor ek en märklig liten figur. Den var blickstilla och trekantig med två vita streck som bildade vinkel med svart emellan. Först förstod jag inte vad det var innan bilden klarnade. En grävling hade placerat sitt huvud mitt i ett hål under eken. Där fanns ett gryt. Grävlingen hade undrat vad det var för dofter och ljud som trängde in i hemmet och tittade nyfiket ut med huvet lite på sned. Det var rart att se och ett givet motiv, men när jag efter en minut utan rörelse började vrida kameran stack den in. Otur tänkte jag först, sedan blev jag upprymd. Vad betyder en missad bild, när man får en fin naturupplevelse. Ingenting. Det går alltid nya tåg.

 

Inne i lunden hittade jag sedan en ekstubbe med hål som jag fotograferade.

Canon TS 90, f 16, ¼ sek iso 400.

 

Jag hade också med mig min nya telekonverter TC 2X Mark III. Ville testa den ihop med objektivet TS 90. Tillsammans ger det 180 mm och möjlighet att luta skärpeplanet. Funkar detta, undrade jag och gjorde en bild av ett hasselsnår framför en stor björk ett par meter bort. Med denna optikkombination fick jag en uttalad teleeffekt som i bilden placerade björken närmare hasseln, Normalt ger en så pass lång brännvidd korta skärpedjup. Att blända ned räcker inte för få hela bilden skarp. Nu kunde jag luta skärpeplanet i TS-objektivet och få grundskärpan att sträcka sig från den närmaste hasselstammen till björken. Sedan bländade jag ned ordenligt för att förstärka helhetsskärpan. Jag exponerade och bilden såg lovande ut på displayen. När jag ikväll granskat den i datorn är jag överraskad över resultatet. Telekonverten gör visserligen at TS-objektivets primära skärpa blir något mindre distinkt än normalt, men kvalitetsförsämringen blev mycket mindre än jag befarade och har i praktiken väldigt liten betydelse. Detta var en glad överraskning. Efter detta test (jag gjorde flera bilder) har jag ytterligare en brännvidd som ger möjlighet till lutande skärpeplan att arbeta med.

 

TS 90 mm + TC2X, f 18, 3,2 sek, iso 200

Här är en detalj i 100%.

 

Vid lunchtid tog jag mig till Tullgarns slott. I viken låg tusenstals gäss och småkacklade, mest grågås, en del kanadagås och enstaka vitkindad gås. När jag stod och tittade på flocken dök en havsörn upp i skyn vilket satte fart på gässen som började lyfta från vattnet, först några i taget likt eskadrar av flygplan. Efter en halv minut flög alla i luften som en gräshoppssvärm och jag kunde fotografera det underbara spektaklet med mitt långa teleobjektiv som var monterat och skjutklart på stativet. Ingen missad bild nu. Som fotograf måste man ha en gnutta flax med jämna mellanrum.

500 mm, f  4,0, 1/1250 sek, iso 100.


Kommentarer
Postat av: Tammy Bergström

Vilka härliga bilder, dom andas frisk luft!



Ännu en härlig blogg från dig!



Mvh Tammy

2011-10-09 @ 11:46:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0