Grådask är vackert väder

Vad gör fotografin med fotografer? Något händer i huvet när vi tar fram kameran. En annan sorts uppmärksamhet föds. Våra ögon blir fyrkantiga och verkligheten förvandlas till ett flöde av inramade kompositioner. Vi får ett nytt förhållande till vädret, åtminstone om man är landskapsfotograf. Kanske blir man en konstig typ i andras ögon.

 

Under en resa till Irland i förra veckan funderade jag över dessa saker. Jag var ute efter nya bilder till ett kommande projekt och valde hösten väl medveten om utsikterna. Som väntat bjöd den vackra ön på kymigt väder, regn och storm, och det var nästan precis vad jag önskade, men bara nästan.

 

Som fotograf har jag skaffat mig en egen definition på begreppet bra väderlek. Ihållande högtryck med slösande sol från klarblå himmel hör inte hit. Slikt förvandlar vyerna till stereotypa vykort, och bara en kort stund i gryningen och skymningen blir till intressanta möjligheter. Hellre vill jag ha mycket moln, med regn och sol om vartannat vilket gör landskapet mer levande och skapar spännande ljusflöden. Men molnen får gärna spricka upp till kvällen ibland. Hård blåst är effektfullt vid stränder där vågor slår in, men vinden gör fotograferandet svårt på grund av skakningarna. Långvarigt gråväder är inte heller optimalt, men är att föredra framför oavbrutet solsken. Mulen himmel framhäver landskapets färgmust, håller tillbaka hårda kontraster och ger ofta det bästa ljuset för att teckna ut bilder med mycket förgrund. Kort sagt, det råder nästan ett motsatsförhållande mellan estetisk landskapsfotografi och gosigt solsken.

 

Den här uppfattningen vinner knappast gehör hos den stora mängden solälskare (som nog tycker man är knäpp), men jag står för den. Vad som är intressant och som jag vill komma till, är att fotografin har fått mig att se på naturen med extra mottagliga sinnesceller vilket fördjupat min naturkänsla, ökat det dynamiska omfånget så att säga.

 

Men även om man är lyhörd för naturens skiftningar kan det bli för mycket av mulen himmel. En Atlantstorm drog fram över Connemara på västkusten dit jag först for. Min planerade vandring med tält fick ställas in. Det hade inte varit fel med en solig dag på Irland. Korta utflykter blev alternativet. Ändå är jag hyfsat nöjd med utdelningen. Grådasket var att föredra framför blå himmel, och de kortlivade solglimtarna gjorde sitt till. Dualismen mellan väder och fotografi besannades.

 

Skyarna försvinner snabbt som trollsländor. Hur man skulle hinna få till en bild med långsamma storformatskameror är en gåta. Här är jag snabbt framme med småbildskameran, objektiv TS 45 på fri hand. Lough Inagh med massivet Ben Cor i bakgrunden.
Även detta är ett snapshot med zoom 70-200/4 på 106 mm, 200 iso, men vem bryr som om tekniska detaljer när ljuset är kosmiskt över väg R344 i Connemara.
Äntligen en skymning med sprucken molnhimmel bakom Kylemore Lough. Zoomen igen.
På Nordirlands nordkust, vid världsarvet Giant Causeway, dessa makalösa pelare av vulkanisk basalt. Stor sevärdhet, lika stor turistfälla. Jag tar fram mitt TS 17 mm för att fånga upp massan av sexkantiga pelare. En människa måste in som skala. Jag pendlar mellan att fotografera naturestetiskt och journalistiskt berättande. Med människan blir det en bra reportagebild, men det är klart att formation har en estetiskt kraft som står för sig själv. Naturligtvis gjorde jag sådana bilder också.
Pelarna lockar mig till svartvitt. Här står jag rakt under den vertikala bergväggen och riktar kameran med vidvinkeln rakt uppåt. Det strilar regn oavbrutet och mitt paraply har blåst sönder.  Jag har stort sjå med att torka droppar från linsen, det blir tio exponeringar innan jag får en ren bild utan vattendroppefläck mitt i motivet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0