Montage och försåtlig fotografi

Jag har lagt ihop två bilder av samma sångsvan. Resultatet blir en intressant komposition ­– men falsk verklighetsbeskrivning. Eftersom jag berättar öppet om detta är bilden oklanderlig. Dessutom är originalfilerna mina, det är jag som fotograferat två bilder av svanen och sedan lagt ihop dem i datorn. Jag har varken stulit andras motiv på nätet, eller velat ge sken av att slutprodukten är äkta. Det var det som Terje Hellesö gjorde med de bilder som för en månad sedan avslöjats vara falska. Hade han istället från början berättat hur det låg till, att han hade fejkat sin vision, kanske vi hade tyckt att det ändå kunde vara rätt intressant med lodjursbilder i en estetik som ingen tidigare sett, att det fanns ett konstnärligt uppsåt och värde. Det famösa övertrampet ligger i lögnen och bildstölden. Vad drev honom in i denna obarmhärtiga återvändsgränd? Här finns plats för allmänna reflektioner.

Man kan fundera på den större frågan om moral inom fotografin. Det finns andra aspekter än digital manipulation och bildstölder. Man kan exempelvis undra över moralen bakom vinnarbilden i årets World Press Photo. Den är ett hemskt porträtt av en ung afghansk kvinna med avskuren näsa och ett svart hål rakt in i ansiktet. Kvinnan är uppenbarligen placerad i en studio och porträttet är gjort efter konstens alla regler. Det är en fotografiskt välgjord bild av ett fruktansvärt motiv ur verkligheten. Man blir illa berörd, men över vad? Är det tanken på fotografen? Jag ser framför mig en rovgirig kamerajägare som funnit sitt offer som samvetslöst offras på berömmelsens altare. Att göra fotoestetik av en sargad människa är exempel på försåtlig fotografi. Man kan förstås påstå att bilden uppmärksammar ett illdåd, men den kan lika gärna vara gjord enkom för att fotografen vill vinna ära. Man vet inte vad som är huvudsak och bisak, och kan bara ha misstankar. Det kallar jag försåtlig fotografi. Var moralen finns vet bara fotografen.

 

Den berömda prisvinnarbilden av en skjuten flicka i Haiti efter jordbävningen hör också hit, men närmast till kategorin avslöjad försåtlig fotografi. I Fotografisk Tidskrift nr 2 i år publiceras en annan bild fotograferad vid samma tillfälle. Den visar en grupp fotografer som står samlade som hyenor framför den döda flickan och glupskt plåtar ungefär samma bild av liket. Varje bild som tas blir rimligen lika gripande när de publiceras i olika medier i olika länder. Bilderna är onekligen en stark journalistiskt vittnesbörd och fyller sin funktion, men att utnämna en av dem till årets bild i Sverige gör det hela förmätet och placerar bilden i den konstnärliga sfären. Fotografen hyllas, fast de andra fotograferna som var på plats troligen hade samma bild i sina kameror. Vems är originalet? Detta är ännu ett exempel på försåtlig fotografi. Känner man inte till omständigheterna kring hur bilden skapats, tror man att den är unik.

Kampen om uppmärksamhet inom fotografin är enorm. Ivern att få sina bilder sedda, vinna tävlingar och bli omskriven är en stark drivkraft som lätt leder till att man hymlar om sina metoder och moral, särskilt inom vissa bildgenrer. Här finns en glidande skala från vad som kan kännas acceptabelt till ett mycket omoraliskt beteende. Jag tror man ska betrakta Hellesös tilltag i det perspektivet. Han ville förstås skaffa sig stor uppmärksamhet med sagolika bilder på lodjur i den bildstil han lagt sig vinn om i andra motiv. Men sådana bilder snyter man inte ur näven, det är mycket osannolikt att man överhuvudtaget kan göra dem med vilda lodjur. Genom skicklig bildmanipulation kan de däremot skapas, och vips var det gjort.

Den utveckling vi kan se inom dokumentärfotografin, inte minst djurfotografin, är moraliskt oroväckande, och jag tror det finns en hel del syndare ute i buskarna. Konkurrensen har drivit fram en hysterisk jakt på dramatiska, ovanliga och extrema bilder, och detta i kombination med de digitala kamerornas möjligheter och datorernas manipulativa kraft kan få många att tappa omdömet. Man gör vad som helst för Bilden. Om alla ambitiösa naturfotografer vill skapa sig egna prisvinnarskott av störningskänsliga och hotade djur, uppstår ett naturvårdsproblem. Vilket allmänintresse har förresten nya bilder från naturen på redan hyfsat väldokumenterade djur? En annan fråga är om datormontage som visar skygga djur i sin rätta miljö har något värde alls, inom dokumentärfotografin knappast, inom konstfotografin kanske. Men ett montage är i alla fall moraliskt oantastligt, om man använder egna grundbilder och berättar om saken.


Kommentarer
Postat av: Tammy Bergström

Hej Claes



Ett viktigt ämne du tar upp, tack! Jag har själv tankar på att ta upp något liknande som ligger och ältar i mit huvud och som vill ut.

Nämligen vad en del gör för ett foto. Lite av samma som du tar upp här.



Oroväckande.



Frågan är, vågar jag länka till en bild på en stor sajt där man misshandlar ett djur för att få en bild? Ja, det gör jag. Jag kan ta smällen. För jag mår så illa av att se. och jag har sett det på många andra stora fotosajter. Jag har t.o.m kontaktat "ägarna" för sajten som tog det på allvar som de sa. Jag vet inte vad man kan göra? Vad ska jag göra? vad kan jag göra?



Jag uppfattas kanske som avundsjuk när jag går in och kritiserar en bild där jag ser att djuret är döende, för de andra kan tydligen inte se.



Men, om jag inget säger? Då är jag lika feg som den som tog bilden.



Som fotograf kan man inspirera, och alla blir vi det, men den del går så långt i sin fotografering att dom struntar i vem som far illa. Allt för bilden, eller? nej, tack!



Ansvar som fotograf? Har man det? Ja, det har man.



Sen har vi dom som går långt, dom som gör allt för att synas och höras och vägen dit är inte alltid lika vacker. Man drar sig inte för att göra något.



Det kan handla om att stjäla andras verk och göra det till sitt, att ta äran för någon annans verk.



Min syster som tävlar inom UV-foto har berättat lite för mig, och har inte ens hjärta gått i tusen bitar redan, så nog sjutton gör det de när man ibland får höra hur en del går tillväga för att få en bild. Att vinna en ära? En medalj? Att synas, att få beröm.



Tack Claes!



2011-10-04 @ 11:40:46
URL: http://imageorama.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej Tammy, nej det är inte avundsjukt att kritisera tvivelaktiga metoder inom fotografin. Avundsjuk är man bara om man inte kan uppskatta att en annan tilldelas rättvis ära. Fotografin har idag ett enormt genomslag vilket förstås är roligt, men inom flera genrer har en del fotografer blivit rovgiriga till följd av detta. Diskussionen om vad som är rätt och fel inom fotografin måste föras kontinuerligt, och det moraliska fördärvet avslöjas. Naturligtvis är det övermäktig att kolla upp allt, och vem har tid att leka bildpolis? Men när man ser någon uppseendeväckande urartning tycker jag man ska uppmärksamma det, mjukt till att börja med, hårdare om det inte ger någon respons. Så skjut om du vet något.



På tal om ära, vill harangera dig för enormt fina grodbilder.

Ha det bra

Claes

2011-10-04 @ 22:25:28
Postat av: Stefan "Oscar" Oscarsson /N

Hej

Denna lilla betraktelse var sällsynt begåvade ord i detta dagsaktuella och snudd på infekterade ämne! En fröjd att läsa!



Jag kan givetvis inte tillföra något utöver det du redan skrivet, likaså delar jag Tammys synsätt när det exempelvis gäller bilderna på flickan i Haiti. Spontant rent vidrigt!!



Slutligen kan jag bara skatta mig lycklig att jag inte behöver livnära mig på mitt naturfotograferande, utan endast ha det som lite själavård med nå'n krona in emellanåt som bonus.



Jag avundas inte er professionella naturfotografer som har detta som ert levebröd (bl.a mot bakgrund av dina rader ovan), men samtidigt är jag avundsjuk, inte missunnsam, på era fantastiska bilder samt alla era upplevelser.



Fridens

Oscar /N

2011-10-05 @ 18:43:28
URL: http://www.osqar.se
Postat av: Thomas Herou

Tjena Claes!



Mycket välskrivet och jag tror och hoppas att den absoluta merparten av alla naturfotgrafer håller med dig.

Den digitala revolutionen har medfört ett fotograferande in absurdum och jag tror många tar bilder av helt fel anledning och inställning.

Jag kan ju bara reflektera på min egen fotografiska

tid sen snart 40 år.Jag,liksom många kamrater och själsfränder som man träffade i skog och mark

började fota med ett starkt naturintresse som grund.Man hade sin utrustning i många år och den

var aldrig den viktigaste faktorn.Respekten för naturen och motiven var alltid stor och aldrig ifrågasatt.

Nu,i och med det lättåtkomliga digitala mediet,

så börjas det i fel ända.Med en dyr utrustning

så beger man sig ut för att fota och man vill ha resultat snabbt.Trycket att producera är stort.Självklart blir då åtel,inhyrda gömslen och fiskmatade örnar populära.Man behöver ju inte leta upp motiven själv.Här tror jag många av dagens fotografer förlorar något värdefullt,nämligen tålamod,respekt och känsla.

Och som du säger,Claes,en ständig kamp om uppmärksamhet så man höjer sig över mediebruset.



Jag säger som Oscar,det är tur att man inte har foto som levebröd,det skulle aldrig funka för mig.

Jag fotar för min egen skull och trivs med det.



Ha det bra!

TH-56



Postat av: Janne Arleklint

Tack Claes, du är en klok människa.



Jag gjorde ett försök att i min blogg och på Naturfotoforum tolka in dina tankar i naturfotografin.



http://www.naturfotoforum.se/forum/viewtopic.php?t=28325

Postat av: Anonym

Jag anade att andra skulle dela min syn. Tack. Och stort tack till dig Janne som refererar till min blogg.

2011-10-09 @ 16:47:10
Postat av: Wolfgang Gerlach

Hej Claes,

Som vanligt välformulerat av Dig och intelligent! Precis på pricken!

hälsar

Wolfgang

2011-10-11 @ 21:14:48
Postat av: Sten Nolin

Hej Claes

Kloka tankar i ett ständigt aktuellt ämne.

Mvh

Sten

2011-10-11 @ 21:52:54
Postat av: DeeDouglas

I will recommend not to hold back until you earn enough money to buy different goods! You can take the <a href="http://goodfinance-blog.com/topics/home-loans">home loans</a> or just sba loan and feel yourself free

2011-12-20 @ 01:46:19
URL: http://goodfinance-blog.com
Postat av: buy custom essay papers

I think, here only some students get the entire the best fact connected with this topic so, that would be easygoing for us to buy term papers or buy an essay in the professional custom essays writing services.

2011-12-22 @ 02:59:35
URL: http://www.bestwritingservice.com
Postat av: paper writing service

Don't you get what high school guys seem to be focused on? They people are concentrated on top grades! Nonetheless, to get premium quality academic papers you need to have someone such as custom writings company to assist you.

2011-12-25 @ 16:55:59
URL: http://www.supremeessays.com
Postat av: write my paper

When you utilize the buy an essay service, you do not spend your cash. Moreover, you build your academic career, purchasing custom research papers.

2012-01-07 @ 05:21:43
URL: http://www.qualityessay.com
Postat av: Paper Writers

Cannot slip all the night long? Guess just about research papers writing constantly? You have not to bother. You will buy Online Research Paper.

2012-01-07 @ 17:31:48
URL: http://www.primeessays.com
Postat av: buy essay

To have success, some people have to state if they want to compose the application paper writing or buy papers of superior upper-class.

2012-01-09 @ 18:57:52
URL: http://www.exclusivepapers.com
Postat av: custom written term paper

I do know that you want to get know essay writing. At the custom writing service it is not very hard to buy customized research paper and custom writing of solid quality.

2012-01-11 @ 00:08:59
URL: http://www.writingscentre.com
Postat av: buy custom essay papers

It's notable for you to fix in the mind though, you need to buy term paper or buy research paper just because a school isn't the matchless at everything doesn't mean it can't be the finest at sparse things. Essays blogs can furnish more usefull for your production you can also buy essay. But first of all, my appreciation to this article, it has a fantastic interest.

2012-04-23 @ 22:27:54
URL: http://www.essaysprofessors.com
Postat av: buy essay

University students want to find a good way to solve their essays writing problems. Nevertheless, lots of students know that the easiest solution is to buy cheap papers online at trustworthy writing firm.

2012-06-12 @ 09:43:38
URL: http://www.essayslab.com
Postat av: thesis

That could be incumbent to complete a high quality dissertation while you are at study at the high school. Hence, your perfect idea just about this post can be a perfect example for the thesis project performers.

2012-06-17 @ 02:12:33
URL: http://exclusivethesis.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0