Vad är fotokonst

Ständigt denna fråga: är foto konst? Jag kom att tänka på en utställning med fotografier av en av nutidens mest hyllade fotokonstnärer. Bland många övertygande stortavlor hängde en mindre som visade ett bergsmotiv. Guiden pratade i vanlig ordning om konstnärens avsikter och filosofi. Sic tänkte jag, det här är ju bara en dålig komposition med murriga färger och vajrar från en linbana som ritar irriterande streck över bildytan. Skulle inte funka som vykort ens. Men i det här sammanhanget, i utställningen på det fina museet och med den ryktbare upphovsmannen som avsändare, var även detta uppenbart dåliga fotografi upphöjt till Konst i allmän mening. Jag försökte förstå.

En annan ytterlighet är den nyfrälsta hobbyfotografen som lärt sig hantverket. Som så ofta är fallet hos icke-fackmän som fotograferar bra är naturmotiven ett favoritområde. Efter en tid visar samme fotograf en utställning med sina utsökta studier av olika landskap i fin stämning. Allt är vackert så det förslår och utställningen kallas ”Naturen som konstnär”. Åskådarna hurrar, men är detta konst? Kan naturen vara en konstnär?

Mellan dessa två ytterligheter, fotografiet av den etablerade konstnären som demonstrerar ett betänkligt hantverk med konstnärligt anspråk, och bilderna av novisen som gör ett utmärkt arbete med artistiska pretentioner, svävar fotografin som konstart. Men hantverk och konst är två olika branscher. Det är det som kan vara så svårt att förstå.

En annan fråga: måste konst vara originell? Under hela konsthistorien fram till modernismen har det inte alls varit ett krav. Förr i tiden upprepade konstnärerna gärna och vad man kan förstå med glädje, beprövade recept i sina bilder. Sen kom 1900-talet då uppfinningsförmåga blev det mest högaktade idealet. Vad händer i framtiden?  Kommer modernismen att dö, och det gamla återuppstå?

 

Den här färska skymningsbilden från Huvudskär i Stockholms skärgård är knappast unik. Det görs få nydanande naturfotografier nuförtiden. Det flesta motiven är redan avbildade, och flertalet tricks redan utprovade. Vad som dock alltid är en möjlighet för ambitiösa fotografer som vill skapa konst, är att utveckla ett konstnärligt sammanhang för sina bilder. Frågan blir därför om det är kontexten och avsändarens status i kombination med rådande trender som till syvende och sist definierar vad som är Konst i allmän mening? Svaret måste nog bli ja. Om det kan man ha alla möjliga synpunkter. Att konstupplevelsen likafullt ligger i betraktarens öga är en annan femma.


Kommentarer
Postat av: Ingemar Edfalk

"Frågan blir därför om det är kontexten och avsändarens status i kombination med rådande trender som till syvende och sist definierar vad som är Konst i allmän mening? Svaret måste nog bli ja."

Ja just det. Precis så är det ju. För min egen del kommer jag från "konstvärlden" då jag till både utbildning och tidigare yrke (för 20 år sedan numer är jag fotograf) var konstnär. Och detta förhållande är ju undersökt och utbenat utbenat inte minst av Marcel Duchamp m.fl. Samtidigt är ju detta en drivkraft. Konsten slingrar sig alltid undan, går inte att sätta fingret på. Det är som det ska vara..

2011-09-24 @ 17:03:33
URL: http://www.skenbild.se
Postat av: Anonym

Tack igen Ingemar, för kommentaren. Jag tror vi förstår varandra bra. Man kan förstås ha sina egna konstnärliga favoriter alldeles oberoende av tidsandan, så är det för mig. Sen är det det där med varumärket. En konstnär är ett varumärke, och om man skickligt lotsar varumärket genom etablissemanget kan man gå långt med lite på fötterna. Så var det inte förr inbillar jag mig, produkternas kvalitet var enda säljargumentet (jag menar sälja i betydelsen göra känt). I dag finns andra möjligheter för hågade konstnärer in spe. ibland lyckas de barfotade med framgång driva etablissemanget framför sig. Ja, konsten slingrar sig alltid undan, bra formulerat.

Lycka till framöver.

MVH Claes

2011-09-26 @ 20:35:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0